Hírek, Események

CROSSFIT – TEGYÜK TISZTÁBA!

Body Building Bolt
2015.08.07 15:00
CROSSFIT – TEGYÜK TISZTÁBA!

Napjainkban nagy a feszültség a testépítést képviselők, valamint a „crossfitterek” között. Ez
valójában abból fakad, hogy mindkét tábor vakon hiszi, az általuk végzett tevékenység a
legjobb, legegészségesebb és leghasznosabb, holott valójában mindkettőnek teljesen más a
célja.

Mint tudjuk, a testépítés egy főként esztétikai sportág, ahol a versenyeken a zsűri a színpadi
megjelenést pontozza. Az eredmény attól függ, hogy adott versenyen milyen esztétikus,
definiált, és száraz izomtömeggel rendelkezik a versenyző. Nézzük meg ennek fényében,
hogy miről is szól maga a CrossFit!

A CrossFit nem más, mint funkcionális mozdulatok magas intenzitású végrehajtása,
folyamatosan váltakozó módon. A CrossFit az erő és állóképesség fejlesztésének legjava. Ez
nem egy szakszerű fitnesz program, de egy jól átgondolt metódus a fizikai kompetenciák
optimalizálására, a fitnesz minden területén:

  • Szív-érrendszeri és légzőszervi állóképesség
  • Kitartás
  • Erő
  • Hajlékonyság
  • Teljesítmény
  • Gyorsaság
  • Koordináció
  • Agilitás
  • Egyensúly
  • Pontosság


A CrossFit program arra lett kifejlesztve, hogy javítsa az egyén teljesítményét minden fizikai
megpróbáltatás során. A versenyzőket úgy edzik, hogy azok sikeresen teljesítsenek
többszörös, változó, és véletlenszerű fizikai terhelések során. Erre a teljesítményre
katonáknak, rendőröknek, tűzoltóknak, illetve a különböző sportágak versenyzőinek is
képesnek kell lennie. A filozófiája a CrossFit edzésnek egy teljes életmódváltáson alapszik.

Kinek jó a CrossFit?

Őszintén szólva bárkinek. Szülők, gyerekek, idősek és fiatalok, élsportolók, mind részesei a 
CrossFit programnak. Küzdő sportolók, kerékpárosok, szörfösök, teniszezők, triatlonosok, és
még sokan mások, akik nagy erő-állóképességet igénylő sportot űznek, használják ezt a
módszert az edzésprogramjukban. Ez a program ugyanúgy működik a hétköznapi
embereknél, mint a profi sportolóknál, hiszen egyénre szabva alakítható, és a feladatsorok
nehézségi szintje változtatható. A program során kezdő csoportokat indítanak, így mindenki
biztonságosan tudja elsajátítani az alapvető súlyemelő, kettlebell, és egyéb ismeretlen
mozdulatsorokat.

Mi is a The CrossFit Games?

Ahogy a hivatalos megnevezés tartja, ez maga a „fitnesz tesztje”, az atléták világbajnoksága.
Ez egy 3 fő részből összetevődő verseny sorozat, több kategóriában elkülönítve az egyéneket
és csapatokat, a férfiakat és nőket, valamint a veteránokat.

Az első kör, vagyis az Open, egy nyílt kvalifikáció, mely során 5 héten keresztül kell a
nevezőknek teljesíteni az adott heti feladatsort. Ezt általában vagy minél rövidebb idő alatt,
vagy adott idő alatt minél nagyobb ismétlésszámmal, adott esetben pedig minél nagyobb
súllyal kell végrehajtani. A feladatsor elvégzését vagy hivatalos teremben kell elvégezni ahol
tanfolyamot végzett bíró számolja a szabályos gyakorlatokat, vagy egy meghatározott
paraméterekkel rendelkező videó felvétellel lehet igazolni. Az atlétákat az elért eredmény
alapján minden héten rangsorolják, és a heti rangsoruk lesz a kapott pontszám, melyet az
ötödik hét végén összesítve derül ki a végső helyezés.

Innen a versenyzők meghatározott számban juthatnak tovább a regionális bajnokságra, ahol
több napon át, a lehető legváltozatosabb feladatsorokban mérik össze erejüket a
versenyzők. A végén minden régióból a The CrossFit Games Inc. által megszabott számú
versenyző juthat tovább a végső megmérettetésre.
A több hónapos kvalifikáció és megterhelő felkészülés után a világ legjobbjai Kaliforniában
gyűlnek össze a Games-en, hogy kiderüljön, ki lesz végül a „legfittebb nő/férfi a Földön”. Itt
minden évben más és más feladatsorokat állítanak össze, ami bármilyen elképzelhető fizikai
munka lehet. A 2015-ös szezonban a 4 versenynapon át, a versenyzőknek 13 számban kellett
maximális teljesítményt leadni.

Ebből láthatjuk tehát hogy mekkora a különbség a két sportág célja és felépítése között.

Sokan a sérülésveszély miatt bírálják a CrossFit-et, de ez talán nincs ugyanígy jelen a
testépítésben vagy a konditermi edzésekben? Hallottunk már olyat is hogy szabálytalan a
gyakorlatok végrehajtása, de vajon ki nem látott még idiótán nagy súlyokat rángató embert a
konditeremben?
Ideje tehát a két sportot teljesen külön kezelni, és mindkét tábornak elfogadnia a másikat!

TEAM BLADESPORT